Argumentering
Det er her du gjør salgsfremstøtet. Legg fullt fokus på alt relevant du har gjort i forhold stillingen. Utdyp langt mer enn hva man kan gjøre i CV. Tenk: Hva gjør meg interessant.
Søknaden er ditt salgsbrev til bedriften. I korte trekk kan du se på søknaden som et brev til arbeidsgiver hvor du skal vise at du er den rette. Man må skille mellom søknad i forbindelse med en utlyst stilling og en åpen/generell søknad. Teksten er trukket ut ifra ulike forelesninger jeg har hatt siste året.
Søknaden er ditt eget salgsbrev. Det er her du hovedsakelig kan utfolde deg med fritekst. Det er her du kan legge fokus på aktuelle kvalifikasjoner, erfaring og tema som du selv ønsker. Tenk argumentasjon og fang leserens oppmerksomhet.
CV = Curriculum Vitae = «det lille livsløpet» CV er altså en kortfattet oppsummering av hva du har gjort. CV bør i utgangspunktet gi mest mulig informasjon på kortest mulig tid. CV bør kunne stå for seg selv. Husk at når vikarbyråene leter etter folk så er det som oftest kun CV de har tilgjengelig. Søknad = salgsbrevet ditt.
Noen fokuserer på CV andre på søknad og noen på begge deler, dvs. ingen fasit.
Hvis ikke området kjernekompetanse selger deg inn så gjør det i søknaden. Skriv ikke «dobbelt». Leseren mister fort interessen hvis personen får «klipp og lim»-følelsen. En kort søknad kan passe med en lang CV. En litt lengre og argumenterende søknad kan passe med en kort CV. Tenk balanse.
I utgangspunktet: Er dette rett person? Har du de nødvendige tekniske ferdigheter? Dvs. Kan du utføre jobben? Hvor fort vil du bli en økonomisk bidragsyter til firmaet. «The fit factor». Passer du inn sosialt? Er du motivert for jobben? Dette er spørsmål rekruttereren til slutt vil ha besvart. Man må begynne å selge inn momenter som bygger opp om dette allerede når man skal skrive søknad og CV. Under intervjuet vil han kanskje ikke stille disse spørsmålene direkte, men det er som nevnt dette han egentlig vil ha svar på.
Det er her du gjør salgsfremstøtet. Legg fullt fokus på alt relevant du har gjort i forhold stillingen. Utdyp langt mer enn hva man kan gjøre i CV. Tenk: Hva gjør meg interessant.
Ha gjerne et standard oppsett .... men tenk alltid at denne søknaden skal selge meg til denne jobben. Ha i hvert fall et avsnitt som er superspesialtilpasset til denne jobben.
NS = Norsk standard. Norsk standard kan virke tørt, men har sine styrker. Fri design kan virke spennende, men kan fort bli uoversiktelig. Finn en balanse. Vær kreativ med måte.
Ditt navn
Din adresse
Postnr. og poststed
Sted, Dato
Bedriftens navn
v/ kontaktperson
Adresse
Postnr. og poststed
Med vennlig hilsen
Signatur_______
Navnet ditt
Selg deg selv som en uimotståelig personlig merkevare. Personlige egenskaper blir stadig viktigere og viktigere når næringslivet ansetter folk. Det er altså disse egenskapene du nå skal selge.
Selg deg selv som en uimotståelig personlig merkevare. Personlige egenskaper blir stadig viktigere og viktigere når næringslivet ansetter folk. Det er altså disse egenskapene du nå skal selge.
Et produkt kan kopieres av en konkurrent – en merkevare er unik. Et produkt kan gå «ut på dato» – et suksessfullt varemerke er tidløst.
Målet er at andre skal huske deg og det du står for! «Idar Vollvik? Ja, businessmannen med ideene, pågangsmotet og gjennomføringsevnen». Eller: «Kari Traa? Sunn, frisk, hip og norsk!! Lar utstråling bli business» Fremgangsmåten er basert på vanlig merkevarebygging. Finn først ut hva som er nettopp din styrke og hva som gjør deg spesiell. Fokuser så knallhardt på dette når du markedsfører deg selv. Først må du bli klar over dine sterke sider. Deretter skal du kommunisere dem utad. Da øker du både egen markedsverdi og selvfølelse.
Hvor og hvordan kan du selge deg?
Skap et tydelig bilde av deg selv og det du kan. Mennesker setter merkelapper på hverandre, og putter hverandre i bås. Ved å ta kontrollen over hvordan andre oppfatter deg, utnytter du bås-settingen til din egen fordel. Konservativ! Moderne! Dynamisk! Lytteren! Lederen! Hvilket bilde har andre av deg og din kompetanse? Først når andre kjenner din profil, kan de selge deg. Vet du selv hvem du er?? Prøv å oppsummere deg selv ved å bruke 2 ord som beskriver personen og 3 ord som beskriver kompetansen. Resultatet kan for eksempel bli: Resultatorientert og effektiv. Kan «alt» om salg, sko og reklame. Hvis en innehaver av en skobutikk hadde lest dette ville han uansett sjekket videre om du kunne være en interessant person for dem.
Du må fremstå helhetlig, men du må få frem spisskompetanse. Det er ingen som ansetter en potet!! Du må ikke bløffe.
Dersom du har sjelden og ettertraktet kompetanse må du bruke det. Personlig merkevarebygging er hittil mer utbredt i utlandet. I USA blir det «hausset» opp som en av de nye trendene i næringslivet. Imagebyggerne tenker på klesdrakten, bilen sin, kontoret, nettverket og ikke minst ordspillet som bekrefter at de er den de fremstår som. Særlig aktuelt for kjendiser? Tja, men kanskje det kan bidra til å gjøre deg til en kjendis?
Du er en unik merkevare. Du har styrker, du har en image, du har deg selv. For å øve seg på å fremstille seg tydelig kan man lage en halvsides annonse/reklameplakat hvor du presenterer dine unike salgsargumenter. I tillegg kan du øve inn en 3 minutters muntlig presentasjon av deg selv. SELG DEG SELV!!